Skip to main content

Visa Schengen (via VFS Belanda) Sebagai Pasangan Resmi Warga Belanda

Sapinya keluarga gw Sebagai WNI yang nikah sama warga EU, dapetin visa Schengen itu sebenernya "lebih dijamin". Karena sebagai pasangan resmi warga EU kita boleh beredar di wilayah EU dengan bebas. Ya bebas artinya bukan tanpa visa ya. Tetep pake visa. Apa nggak mungkin ditolak? Ya tetep mungkin-mungkin aja. Urusan visa yang tau cuma Tuhan dan yang kasih keputusan akhir. Dulu waktu urus Schengen visa via VFS Swiss, gw kaget karena cuma bayar 300 ribuan. Biaya jasa doang. Kemudian mbaknya bilang, "Untuk pasangan resmi orang EU memang visanya gratis mbak. Cuma bayar biaya pelayanan aja." Setelah pulang, gw cari info ternyata emang iya gratis. Kecuali yang NIKAH DENGAN WARGA BELANDA YANG URUS VISA VIA VFS BELANDA. Kesel nggak gw? Ya kesel 😂 Masa kalo pengen mudik, gw tau lewat negara lain bisa gratis, tapi lewat negaranya sendiri bayar wkwkw.  Nggak ada perks nikah dengan warga Belanda, ya dapetnya cuma visa nggak berbayar itu, dengan pengecualian. Hari ini, saat gw

Turns Out, I Still Want To Have Kids

Chrysant

A few months ago I was in doubt about having kids. It disturbed me that much. That much. Should I have one or not at all? I was doubting, I doubted myself, I wasn't sure about the reasons why I want to have kids. Oh come on let's be realistic, world is getting worse isn't it? Education is not cheap. A lot of destruction going on. How can I be that selfish to let my kids growing up in the crumbling world we're live in? 

I wasn't even sure if I could be a good mother for my kids. 

I tried to look for the reasons why I shouldn't have kids. A lot of them are sensible reasons. Very sensible and logical. I turned myself from wanting kids right after I got married into someone who questions the idea of having kids.

Oh let me be clear here, I don't oppose people who want to have kids. It's totally your right. As long as you're being responsible. I love kids so much, don't get me wrong. I love them and I am good with them (for a few hours before sending them back to their parents). At least I don't make them cry when they're with me. Well, rarely! 

I love how they teach me different things every time I am with them, and they keep reminding me of small things that made me happy. It's like I nurture my inner child with them and it feels great. Most importantly, they're always being honest. But, having a kid is a lifetime commitment. There could be an ex-partner but there are no ex kids. Am I right? I am not sure I can handle all of that pressure while I am still working on making myself better. 

Yes, I am working on myself. I am working on knowing myself better, what I really want, what I am capable of, I am trying to get to know myself. It's not only about money, but being mentally prepared before having kids is also important. People said "You won't be ready until you're in that situation and forced to be ready" Well... okay I understand that. But like I said, kids are a big commitment in life. You can't refund/return them when something wrong happens, right?

Because I believe, happy kids are raised by happy mothers (and fathers).

All of those doubts are suddenly gone when I get to talk to my soul. Half of my soul was always there, deep down, reminded me of how and why I want to have kids. I just realize when I listened to my heart, about what I really want. My soul keeps me grounded. It's always there to remind me what I lost, remind me what I wanted to have, remind me how capable I am, how sensible I am, how good I can be if I want to. It's always there to keep me accompanied. All I need to do is just ... listen to it.

So, do I want to have kids in the future? Yes, I want to have my own. I am sure I am more than capable to be a good mother for them. Is adopting an option? Yes, that's also an option if I am capable of doing that. I want them, I have my reasons, but I don't know when to have them. They will be here when the time is right. All I need to do is being a responsible person for whatever choices I made or going to make. 

This is not about supporting or opposing people who choose to have kids or no kids. Again, this is a thing I reflect on the past couple of months before I turned 30 until I found the answer to my doubts. 

On the bright side, I am glad that more people are aware and brave to tell others that they don't want to have kids. I respect people who speak up for what they want instead of following what society expects them to be or to have. Women especially. I stand with you, ladies!

Any choice you're making whether it's childfree or not, it's totally your right and you should be proud of that. There's no one who knows you better other than yourself. You know what you're capable of doing. Any choice you're making is absolutely your prerogative. Do it at your own risk and be responsible for it. Let's not make a fuss over someone else's life choice, shall we? 😉 

Stay sane, everyone. And oh! Get your vaccine. I am fully vaccinated now 😎😍 ((biggest flex this year lol))

Comments

  1. setuju sista....menurutku itu hal wajar ada sedikit pikiran ke arah sana saat usia uda kepala 3. Tapi lagi lagi memang perkara ingin memiliki anak atau tidak menurutku adalah suatu keputusan yang sangat pribadi karena benar membesarkan anak tidak mudah, butuh komitmen besar,

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya mba, mana komitmennya ga bisa dibatalin lagi wkwkw. mana bisa bayinya direfund kan? emg ini keputusan besar banget. salut sama yg mampu juggling kehidupan pribadi dan ngurus anaknya. bener-bener two thumbs up banget!

      Delete

Post a Comment

Share your thoughts with me here

Popular posts from this blog

Traveling During Pandemic

CGK to DPS I am one of the people who travel (relatively a lot) during a pandemic. Unfortunately, me being in a long-distance marriage, need mental and physical support once in a while.  In the beginning, we met after 8 months of the pandemic and then 3 or 4 months, then every 2 months. I went wild the first 8 months of the pandemic. Everything felt harder. I know many people feel the same, I am not the only one. We're just coping with the best we can do.  The island I call home 💙 It was so stressful the first time traveling during the pandemic. Like I said here , it's not really worth the effort if you're traveling "for fun". PCR price was crazy, every time we have to calculate the time, make it double as well as the price. Because we buy the time with money. I usually book a ticket at least 2-4 weeks before my travel, then went to the airport 2 hours before my flying time, everything felt so efficient but not during the pandemic. I booked my ticket a week befor

[Piknik] Prambanan lagi

Salah satu pesona Jawa Tengah adalah Candi Prambanan. Saya sudah 3 kali berkunjung ke situs warisan dunia ini. Candi yang terletak di perbatasan Jawa Tengah dan jogja ini selalu menimbulkan kesan mistis bagi saya. Terletak tak jauh dari jalan raya, sehingga mengunjunginya pun sangat mudah. Berbeda dengan Candi Borobudur yang letaknya sangat jauh dari jalan raya besar.  Ok, menurut saya ada 3 cara menuju candi ini. Menggunakan bus transjogja, taksi, dan kendaraan pribadi. Bagi yang menggunakan transjogja, saya pernah menggunakannya berangkat dari daerah kampus UNY, daerah Depok Sleman. 1 kali transit, 2 kali berganti bus. Dengan harga transjogja yang kala itu, 2014, seharga 3500 rupiah. Tapi sampai saat ini masih sama harganya, menurut info dari teman. Lokasi shelter bis berada agak jauh dari pintu masuk lokasi candi, mungkin kira-kira 500meter sampai 1kilometer. Kalau jalan, menghabiskan waktu sekitar 15-20menit. Bisa juga naik becak untuk opsi yang lain. Lagi-lagi, jangan lupa men

Book : Semakin Dalam Di Jejak Langkah

  Buku ketiga dari Buru Tetralogi ini lebih berat dari Bumi Manusia dan Anak Semua Bangsa . Disini banyak disinggung tentang Multatuli yang mengungkap "kotornya" birokrasi. Kotor disini tentu saja soal korupsi. Semakin dalam membaca ternyata semakin paham kalo kemungkinan besar korupsi ini "warisan budaya" kolonial. Buku ini pun mengatakan bahwa kolonial berhutang banyak gulden kepada Hindia Belanda atas semua hitungan 'meleset'nya penerimaan pajak dan penyalurannya. Siapa yang nggak mau untung banyak? Ya kolonial menang banyak. Bahkan kalau mau benar-benar dihitung, bisa jadi mereka kalah. Tapi nggak mungkin kan diusut karena kolonial tau kalau mereka bakal ketauan salah dan memungkiri itu. Jadi yaaa, lenyap begitu saja. Disini Minke kawin setelah ditinggal Annelies yang Indo dia kawin dengan yang orang tionghoa. Lagi-lagi pula dia ditinggalkan karena istrinya sakit (kemudian kawin lagi dengan Prinses yang ntah darimana tapi yang jelas dia berpendid