Skip to main content

Surabaya Day Trip

  
suikerstraat

I lived in Surabaya for almost 2 years, but it didn't give me chance to explore the heritage or even do the historical walking tour there. Nope, too busy and too hot. Too busy to eat pentol gila 😎

 
pentol gila

Last week I came to Surabaya for lunch with my friends, and of course to eat foods that are not available in Malang, then wander around some historical places there. I came little bit late there and it was so hot. And it surprised me because they turn Siola into small museum. Curious about that, we decide to see what is inside the museum.

 

But first, we wander around Jalan Gula. My friend really curious about that road since it is so famous for photography addict. The place is around Kembang Jepun. There you will see some old buildings with Chinese and Dutch style. This area was Chinese and Arab neighborhood when Dutch was still here. Jalan Gula was suikerstraat which is translated into bahasa afterwards, is a small road. It surprised me that this road is only an old road with old building around, but not much history I can tell about it even in a big book about Surabaya. I can't really found it. But there you can see some Chinese temple for worship (I saw one temple for family but it is not really well taken care of. Typically Indonesia, they left old heritage buildings like a trash. It should be restored. Oh hey, Arab and Chinese were living in same neighborhood? They must be work together before independence day huh? 😎

 


 
the road is as narrow as this

 
tanned even more

Oh remember if you want to take photo in Jalan Gula, you must be careful because some trucks or motorcycles are passing there. So you have to wait and be careful.


Then we moved around Jalan Tunjungan. And Siola is turning into museum and kind of mall for public services. So there you will see some places for banks, samsat and other things. So we need to go to the left to enter the museum. It is definitely really small. There is a 'gate' and a guest book. unfortunately in guest book there is also a comment column that you should write it after you visit the museum. It should be put in exit gate. Well... enter and exit gate is the same, but at least put it little bit to the right so they can put a proper comments there. Or put something that says like 'fill the guest book after you came inside', something like that. Because most comments I saw was like 'I didn't even come inside, how can I give you a comment?'. There I wrote, 'Let me come first then I'll give you comment about that'. Guess my comment about the museum is written here completely lol

  
the gate with the guest book

 
first thing you'll see

So there you will see some old documents related to birth and marriage certificate since 1800s, some books probably about city documents, some old games which is rare to be seen played now (dakon, egrang, lompat tali), some old school stuff like desk that is typically my elementary school's desk, an old report  for high school that are mostly born around 1920's, there also some old hospital things like wheelchair, place for labor, surgery and stuff, some old money of course, old and new paintings about the city, some old cupboard and safe box.

 
birth log

 

 
dakon

 
old elementary school desk

 

  

 
ganteng ya? kek artis sumpah

 
you can see this mirror a lot in Majapahit Hotel

 
simpangsche societeit was a place where Dutch people held party, dance and gathering around (tempat kongkow nya orang belanda dulu). Now it is called Balai Pemuda and is still used for meeting place as well as wedding ceremony. 

 
mini gamelan

 
marriage log (how can you read this book with that handwriting lol)

  
guess it's like archive about the city

 
real old money

 
typically old kitchen in kampoong/village

  
typically old mug

 
spices

 
serem ga sih?

  
old wheelchair 

 
old puppet 

We spent half hour inside, then we decided to walk around till Oranje Hotel (Hotel Majapahit). We walk around there and surprised by Dinas Perhubungan who deflate the tires around the corner which has a 'Dont Stop' sign. That is my first time to see it in front of me and I ask him questions : (but before he already curse the cars there by saying that they are so stupid didn't even understand the traffic signs)

he was making instastory lol

'Do they need to pay fine for this?'
'Nope'
'Will you lock the tires?'
'No, here we only deflate the tire and put this sticker'
'How many tire?'
'Only one'
'WHY only one? I can help you to deflate it sir. Happily'
'Hahaha no its ok, we only do it for a tire so next they wont do it again'
'Oh yea hopefully they wont'

 
old toendjoengan

 
the day when they ripped the blue part off (guess so) 

Tunjungan now

 

 
 I dont think the lamp is old but it give you the old antique vibe 

We walked about 10,000 steps that day. Plus more walk inside the mall 😁


I really like to see those in the back, the history that happened in the place where my feet step on it. I am glad to be alive now, where I can see those as a history, not as my own experiences that I probably personally tell my kids and grand kids in the future. Why do I become such a history nerd? lol

Whatever it is, JASMERAH. Jangan Sekali-kali Meninggalkan Sejarah.

old pictures of Tunjungan was taken from book : SOERABAJA - Beeld van een stad

Comments

Popular posts from this blog

Jumat ceria

Hari ini memang bukan hari jumat, tapi cuman mau bilang aja sih kalo hari yang paling aku tunggu-tunggu itu hari jumat.

Why?
Karena jumat itu selalu ceria, kalopun ada meeting besar pasti di hari jumat dan banyak cemilan, orang-orang pada berangkat sholat jumat, yang nasrani juga mengikuti misa di kantor, bisa pake baju bebas dan bebas berekspresi sepuas-puasnya, dan..... bisa video call sepuasnyaaaaaa kapanpun karena dia libur kerja 😍😍

gambarnya lucu 😁  taken from internet

Ujian hari senin

Kejadian ini terjadi tepat senin minggu lalu. Baru kali itu aku merasa 'WOW.. ini senin yeay'. Karena biasanya 'haduhh udah senen lagi'. Kebayang kan kalo seneng begitu dihari senen menyambut pagi dan hari itu rasanya langka banget. Otomatis pengennya hari itu berlangsung indah.

Jam setengah 9 pagi, seperti biasa ke pantry ambil minum bareng sama temen sebangku. Dia bikin teh, aku nyuci botol sekalian ngisi dong. Seperti biasa juga, kadang aku males sih nyuci botol dengan ritual lengkapnya, akhirnya cuman bilas pake air panas. Ya mungkin nggak sampe 50 ml juga. Dikit banget deh. Temen juga selalu bersihin gitu gelasnya pake air panas.

Pic source is here
Eh lakok lakok... si bapak pantry yang serem itu tiba-tiba bilang 'Gak bisa ya gak nyuci botol pake air panas? Tiap sore itu banyak komplain gara-gara airnya abis'. Yakaliii air abis tinggal isi aja, ibu yang dulu aja nggak pernah ada komplain. Ya aku bilang lah ini cuman dikit, lagian yang ngelakuin ini bukan ak…

Soal ujian TOPIK vs EPS TOPIK

Setelah membahas perbedaan TOPIK dan EPS TOPIK , kali ini saya akan menulis materi tentang apa saja yg diujikan *agak sedikit detail ya*. Pengalaman mengikuti dan 'membimbing' untuk kedua ujian tersebut, jadi sedikit banyak mengetahui detail soal2 yg diujikan.Dimulai dari EPS TOPIK. jika anda adalah warga yg ingin menjadi TKI/TKW di Korea, lulus ujian ini adalah wajib hukumnya. Kebanyakan dari mereka ingin yg singkat karena ingin segera berangkat. Akhirnya banyak cara haram yg mereka lakukan. Kebanyakan juga berangkat dari agen2. Malah ada yg lulus tanpa ujian. Keren kan!!??!! Tapi di Korea dia mlongo.Nah karena persiapan singkat, kebanyakan juga memprediksi soal yg keluar adalah soal yg dasar untuk kehidupan sehari2. No no no. Justru yg keluar adalah materi tentang perpabrikan dan perusahaan semacem palu, obeng, cangkul, cara memupuk, cara memerah susu sapi, cara mengurus asuransi, cara melaporkan majikan yg nggak bener, cara membaca slip gaji, sampai soal kecelakaan kerja. B…

[Book] Dunia Cecilia

'apakah kalian membicarakan hal semacam itu di surga?' 'tapi kami berusaha tidak membicarakannya dekat-dekat Tuhan. ia sangat sensitif terhadap kritik'
Yap, sepenggal dialog antara Cecilia dan malaikat Ariel. Saya mengenal Jostein Gaarder sejak kuliah. Ehhhh 'mengenal' dalam artian kenal bukunya ya, kalo bisa kenal pribadi mah bisa seneng jingkrak-jingkrak hehehe. Jadi karena teman saya mendapat tugas kuliah membaca satu novel filsafat berjudul Dunia Sophie, saya jadi sedikit mengetahui si bapak Gaarder ini. Enak ya tugasnya anak sastra baca novel, tugas anak matematika ya baca sih, tapi pembuktian kalkulus -_-



Dunia Cecilia ini buku pertama Jostein Gaarder yang saya baca, karena buku Dunia Shopie sangatlah berat berdasar review teman saya. Saya sih nggak perlu baca buku itu karena teman saya sudah benar-benar mahir bercerita. Jadilah saya sudah paham bener cerita Dunia Sophie tanpa membacanya.

Novel ini atas rekomendasi teman saya, dia bilang kalau novel ini ri…